Waarom is de Nacht nodig?
Heel wat dieren én planten hebben duisternis nodig!

Sommige dieren jagen in het donker, andere hebben dan weer een donkere plek nodig voor hun nest of slaapplaats.
Soms willen de dieren helemaal geen licht hebben en zoeken ze dus de donkerste gebieden op. Maar wat als die er niet meer zijn?


Er zijn ook dieren die zelf licht maken en hiermee communiceren. Maar dat lukt niet als wij te veel licht produceren.
Soms willen de dieren helemaal geen licht hebben en zoeken ze dus de donkerste gebieden op. Maar wat als die er niet meer zijn?


Het bioritme (dag/nacht of zelfs het ritme van de seizoenen) kan verstoord worden. Zo raken dieren uitgeput door te lang wakker te blijven of beginnen ze te vroeg op het jaar met eieren leggen.
Sommige vissen of andere waterdieren mijden ook licht en zullen stukken rivier met veel verlichting op bruggen en dijken niet afzwemmen ’s nacht.


Bepaalde insecten worden aangetrokken tot het licht. In natuurlijke omstandigheden vliegen ze met de Maan in hun ooghoeken, maar met alle verlichting is die Maan onzichtbaar en vliegen ze almaar dichter naar de lampen.
Opportunistische dieren zien in de verlichting een gemakkelijke omgeving om hun prooien te vangen. Echter zo wijzigen we het leefpatroon van deze dieren drastisch..


Planten kunnen te lang hun blad houden in de herst of te vroeg beginnen botten in de lente. Ze hebben dan meer kans op vorstschade.
Andere planten komen zo vroeg tot bloei dat de dieren die ervan afhankelijk zijn (dieren en hun waardplanten) nog niet in de buurt zijn. Of dieren komen te vroeg in de lente en de planten die ze nodig hebben zijn nog niet in bloei of dragen nog geen vruchten.

Onderstaand filmpje geeft uitleg over onze verlichting en de impact op onze leefomgeving
Maar er zijn ook oplossingen! Deze kan je hier ontdekken!